Svenskt kött

Jag förvånas över denna hysteri kring svenskt vs. Danskt fläskkött som råder just nu. Vafan, tror folk att det här är en alldeles färsk nyhet? Nej! Att det går sämre för våra svenska bönder för att alla snåla svenskar köper billigt danskt kött.. Är det ingen som reflekterat över det försen nu? Är det en nyhet att dansk grishållning inte går under samma regelverk som svenskt griskött? 
 
Jag har ju en smygdröm om att bli grisbonde:) Jag & min minsta lillasyster T har ju till och med lagt ner hjärta och själ i detta en gång i tiden. 
Av en slump så kom vi i kontakt med en grisbonde. Jag och min mellansyster M kom ju på den här briljanta idèn att köpa en gris till lillasyster T när hon tog studenten... Ägaren till gården där vi hämtade henne klickade vi med på en gång! Vi var där och tittade flera gånger, räknade, höll på med papper, pratade med LRF om bidrag M.m... Vi var jätteintresserade av att köpa. Dessvärre blev priset för högt i förhållande till lönsamheten... Och vad beror det på tror ni? Jo, delvis att svensla folket väljer att köpa danskt, billigt kött framför svenskt, bra kött! 
 
Sen dess är jag väldigt noga med att köpa svenska produkter. Ibland måste man ju handla saker från andra länder och det vill jag också göra men köttet försöker vi hålla till 100% svenskt I det här hushållet! Jag älskar dessutom att det nu för tiden finns mycket gårdsbutiker med diverse saker att köpa med enkla medel. 
 
Min dröm att vara grisbonde lever vidare. Jag har ju planer, idéer och massa roligheter kring det här.. Dem måste jag leva ut en dag. 
 


Kommentarer
Linda

Många tittar bara på priset och bryr sig varken om kvalitén eller om djurhållningen. Och sen att man får i sig en himla massa antibiotika när man köper billigt kött, det tänker man inte heller på..! Men nu börjar ju kunskapen spridas så kanske kan du bli grisbonden en dag OCH gå med vinst! :)

2014-05-22 @ 10:31:09
URL: http://lindisenshem.blogspot.se
Pertan

Ibland ska man bli förvånad och ibland inte.

Finns nog en del som blivit upplysta om dansk eller europeisk djurhållning, en del har fått veta att kött kommer från djur och att fläsk och gris har ett sammanhang.

Nej jag skojar inte, tyvärr! Det är den medvetandenivån vi har på många större orter och dess förorter.

2014-05-22 @ 16:00:40
URL: http://pertan.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0