Nytt jobb & bra hundar

Idag har jag och hundarna tillbringat dagen i skogen. Älgjakt har stått på schemat och det med strålande resultat. Förvisso har Tecna mest legat i bilen medans Lycka har fått bekänna färg men så är det ibland. Lillskitens tid är snart kommen men lukta på älg har hon iallafall fått göra och det tack vare Lycka.

I första såten dröjde det inte mer än ett par sekunder innan Lycka hade upptag på ko och kalv. Det stod rätt bra från början och flyttade sig inte mer än ca 100 meter. Dessutom gick det förbi en passkytt vilket resulterade i en kalv i backen efter ca en timme. Skitkul! Vi sköt ju även en tjur för henne förra söndagen och det gick ju oxå bra. Inte lika fint arbete som idag men ändå!!

I andra såten fick hon fatt i gris men det hör väl inte riktigt till favoriten.. Egentligen har jag aldrig släppt henne med avsikt för att jaga gris men på senare år har det varit fritt fram för passkyttar att smacka på både älg som gris för henne och ibland springer hon på sådana oxå. Idag gick hon in och skällde en stund men struntade i det och kom tillbaka.. Försökte gå på igen men det var inte särskilt kul försen grisen gick loss och den sprang i full fart ut ur såten.. Då passade det bra att hänga i en stund men hon kom snart tillbaka så varför klaga. Grisen skymtades även av passkytt men utom skotthåll och dessutom var det inget direkt arbete på grisen utan bara ett förföljande så det kunde vi lika gärna ha och mista..

I sista såten hittade hon några dovisar som var roliga i några sekunder men på återgången hittade hon på - vad jag tror var en älg av yngre slag för det var jä*vlar vad det gick men det gick kringelikrok och hon höll i så hon dömde väl inte ut den helt. När hon väl var tillbaka så var hon riktigt trött och gick inte många meter ifrån mig..
Men, en bra start på dagen och en mycket nöjd och glad matte!!


Såg ni förresten igår att jag skrev om mitt nya jobb?? Det känns lite konstigt att lämna Fiskecenter - min trygga plats sedan rätt många år tillbaka och testa någonting nytt. Men jag är så himla nöjd och det skall bli så roligt och spännande. Ni skall bara veta hur idéerna flödar och hur bra det kommer att bli. HDN - här kommer jag! Det kanske var en liten avstickare men jag kände bara att jag behövde nämna det idag igen:)

 

 
Tecna - fröken supermysig som mer än gärna tar sig upp i soffan om tillfälle ges...

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0