Husletande

Kan börja med att berätta lite om dagens aktiviteter. Vi har nämligen varit på Leo's lekland förstår ni. Konstigt nog så verkade det uppskattas minst lika mycket av vuxna som av barn. Superroligt verkligen. De där ruschkanorna är verkligen ingen lek och det fanns till och med en som jag inte vågade åka. Hujedamig! Olle hade det iallafall roligt tillsammans med sin kompis Nils så dit får vi åka fler gånger. 
 
Nu till det här med hus. Vi har sedan tre år hyrt ett hus i en yttepytteliten by med ett få antal hushåll. Vi bor väl i den bättre änden - med utsikt över sjön, 30 sekunders promenadväg dit och fritt förfogande över båtplats och fiskevatten. Ja, det är vi rätt nöjda med såklart. Nackdelen med att bo här är att jag trivs sådär, det är nära stora vägen, huset är lite för litet trots 150 kvadrat... Eller för litet, det är inte bra planerat för vårat levende kanske är mer rätt. Det här känns inte hemma från mig och tanken på att flytta härifrån har alltid funnit inom snar framtid så vi har aldrig ombonat huset sådär som jag verkligen vill. Det är fint, modernt, öppen planlösning och ljust men nej, det är mycket som skall till för att jag skall bli nöjd. Dessutom ligger det inte så som jag önskar att mitt hus skulle göra.
 
Min vision - ja, det har ju alltid varit att bo på i ett stort hus på landet. Gärna med en liten ladugård och mycket skog. En vision som förvisso skulle gå att uppfylla men det kryllar ju inte av gårdar här direkt. Vi trivs väldigt bra här i nejden så för långt bort vill vi inte flytta. Dessutom är det dålig bonitet här till skyhöga priser. 
Priset är ju självklart en avgörande faktor men skall jag betala ett överpris så skall jag ju tycka att det är värt det. För att rätt plats får gärna kosta men då skall det kännas så pass bra så att man är mer en nöjd. 
Eller dumt formulerat kanske. Jag vill såklart betala så lite som möjligt men folk är ju beredda på att betala och känner man så pass mycket för platsen så är det bara att pynta på. Nu är inte jag gjord av pengar på något vis men jag har goda idéer:) 
 
Det har gått lite turer fram och tillbaka genom åren då vi har bott här. Vi har kollat på några hus. Vi har räknat på lite fastigheter och vi har till och med varit med på en budgivning. Med tanke på att jag fortfarande bor här så kan ni ju själva räkna ut hur det gick! Det såldes faktiskt inom släkten till slut för att det var ingen som var beredd på att betala deras önskade summa. 
 
Sen är det som så att det finns ett hus av intresse. Det är en gammal kåk där allt och precis allt behöver göras om men det bor en person i huset och personen har all rätt att bo där tills dagen då han inte finns mer eller att han väljer att flytta. Så, det är inget som på något vis går att jäkta på trots att jag helst hade flyttat in där för länge sedan. Huset i sig ligger väl inte riktigt enligt min fantasi men ja.. Skog är det ingen till heller längre men om jag så gärna vill ha det så går det köpa på annat ställe... Fast drömmen egentligen är att kunna gå från gräsmattan och ut på sin egen mark. Men, jag har inte tid att vänta. Jag ville flytta för längesedan egentligen. Det här huset iallafall det är så underbart vackert (iallafall om man ser det från Södersidan) och jag har redan inrett det in i minsta detalj fasten jag inte har en aning om hur det ser ut invändigt. Jag vet vad jag vill ha för tapeter, kök, fönster ja, you name it. Lätt att skena iväg lite - Jag vet. Egentligen hade jag nog aldrig lagt märke till huset om det inte var för att Jonas propsade så. Herregud, jag skulle ju köpa mig en gård och var superavig men nu kan jag sitta och drömma mig bort hur länge som helst i det här huset. Ja, vi får se hur det går med den saken.
 
Sen hör det till att huset vi bor i idag tillsammans med två, andra hus som också är tillhörande ligger ute till försäljning. Vi vet inte hur det kommer bli den dagen det säljs. Antingen så får vi bo kvar eller så får vi flytta. Jag känner mig lite kluven inför det här. Först har vi lovat oss själva att aldrig mer hyra ett hus och vi har oxå lovat oss själva att vi inte skulle stanna här så länge som vi faktiskt har gjort. Vi trodde nog att det skulle gå lite smidigare att hitta någonting annat. Jag kanske är för petig, jag vet inte men det skall ju kännas rätt.. Samtidigt så kanske det är en liten spark i röven att komma härifrån men då måste vi antingen panikköpa något eller hyra någonting igen, åhh, jag vill oxå höra hemma någonstans och känna åh va skönt att äntligen få komma hem.
Den känslan finns inte här...
 
Vad gällande det här med att vara lite petig och ha bestämda åsikter..
Om jag hade fått välja helt fritt så skulle jag vilja bo i en herrgård. (Bor faktiskt i en flygel till en herrgård - som inte finns längre- men det räknas inte). Men, det kommer aldrig hända och då är det drömmen om ett hus på landet.  Om vi bortser från allt jag vill ha därtill och bara fokuserar på huset nu - Det skall vara högt till tak, fina fönster med spröjs i x, grusväg till huset, inte för nära vägen, måste vara två plan, stort kök, dubbeldörr. Plus är ju om det finns kakelugnar. Det får inte ligga för nära stan heller. Gärna som nu typ 30min. Det här med fönster och dörrar är inte hela världen för det skulle jag kunna fixa ändå men ja, ni förstår.. Mig är inte lätt att köpa hus med. Och trots att detta är min önskan så är det inte säkert att det blir så ändå - jag kanske skulle kunna kompromissa lite. Helst inte men kanske då! Tänk, jag kanske bosätter mig i stan i ett radhus? Nejdå, det skulle ALDRIG i HELA mitt liv hända!
 
När jag träffade Jonas så bodde jag i en liten halvrucklig stuga på landet medans Jonas bodde i en fin lägenhet på torpa i Jönköping. När vi skulle flytta ihop så gjorde vi det på mina villkor. Jag vägrade att flytta till honom i stan så ville han ha mig så fick han flytta till mig. Tilläggas skall att vi höll ju på att träffas ett tag och så tyckte vi väl att det var onödigt att han bodde så pass dyrt men vi var inte riktigt redo för att flytta ihop så därför skulle han byta till en mindre och mycket billigare lägenhet. Samma dag som han skrev på så sa han oxå upp den och flyttade till mig istället men då hade vi oxå planerat för att flytta hit där vi bor idag. 
 
Åja, vi får se hur vi löser detta! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0