Gränna

Idag har vi haft heldag hemma hos mina föräldrar i Gränna. Jag har inte varit hemma på jättelång tid så det var verkligen dags. Shame on me! Det blir kanske en och en annan tripp nu när mellansyster Madelene kommer hem från Umeå en sväng. Det skall bli kul och mest roligt är nog att hon skall få träffa Olle. Det har hon inte gjort sedan jul och under den tiden har han hunnit ändra sig en hel del vill jag lova. 
 
Idag bjöd mamma och pappa, ja mamma kan man säga på älg, potatisgratäng och kantarellsås, jättegott verkligen!
Jag och lillasyster Thessan, tillsammans med mamma och Olle har varit i stallet. Ja, vi har haft en fartfylld och jätterolig dag. Jag som egentligen inte är en hästmänniska rider ju inte sådär jätteofta men väl där så är det rätt roligt... eller för att inte säga riktigt roligt. Vi började ute i Uppgränna och på islandshästen Godi. Han är ett säkert kort. Liten, mullig och när Thessan har ridit honom ordentligt en stund så är han alldeles lagom för mig att rida. Ja, han är väldigt busig men som tur är finns det en ridbana. Den tycker jag om, där kan man styra in hästen i staketet ifall det skenar iväg. Hoppning stod på programet idag och det gick faktiskt bra. Jag trillade inte av en gång. Skämtosido, det har inte hänt ännu. Jag var lite feg till en början men till slut gick det riktigt bra. Duktig Polle! På vägen tillbaka till stallet vilket är ett par hundra meter höll det på att inte gå lika bra dock. Vi skulle kompisåka på hästen lite och jag tyckte att vi skulle sätta fart. Ja, det anammade hästen på en gång, jag blev skiträdd där bak och klämde åt med benen och hästen for ännu fortare. Där var det inte jättelångt från backen... Ja, det hela tog bara någon sekund men ändå. Olle red oxå en liten sväng, supergulligt. Han hade dock fullt sjå med att klappa kaninerna och när han var färdig med det så tvärsomnade han i sin vagn. Superbebisen!
 
Efter middagen åkte vi till riktiga stallet i Boarp och hästen Hia. Jag har aldrig ridit på honom innan... Lillasyster har varit tveksam till det för att det är bara hon och en till som suttit upp på honom innan. Jag kan säga som såhär, han är över 1,80 hög och jag kände mig inte jättekaxig när han stod där och blev otålig när jag skulle upp. Men, jag tog mig i kragen, ställde hästen och svingade mig upp full av självförtroende. Då gick det bra. Vi skrittade bara en sväng men väl uppe så kändes det inte så farligt. Jag är jättenöjd!
 
Självklart så hälsade vi på Pyret och Nasse oxå. Ni vet Pyret som vi köpte till Thessan i studentpresent i somras. Pyret som var en fantastiskt söt, liten guldgris på ca 15 kilo när vi hämtade.... Allt annat var hon idag det kan jag lova. Jisses så hon växer! Hon är så duktig... Kan sitt, ligg och massa tokigheter. Vi släppte ut dem en sväng och det är precis som i Emil filmerna... grisarna följer vart man än går.
Dem verkar dock ha missupfattat sin storlek lite för att hoppa på en, vifta på huvudet och slänga med öronen fy fan va ont det gör!!
 
 
Tyvärr en dubbelbild men jag och Godi på översta fotot. Förlåt Thessan men jag kunde inte låta bli, så sjukt rolig bild.
 
 
Therese och Godi
 
 
Jag och Hia
 
 
Mamma och Olle. Therese och Hia
 
 
Nasse och Pyret
 
 
Therese, Pyret och Nasse
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0