Försäkringskassan

Ont i magen! Ja, det får jag varenda gång jag pratar med försäkringskassan. För att vi skall vara hemma så långe som möjligt med Olle har vi knepat och knåpat med våra dagar och vi kommer att göra såhär nu när det snart är Jonas tur att vara hemma: Han jobbar halvtid/är hemma halvtid (ungefär) och jag jobbar ca 60% och är ledig resten. Vi ringde till försäkringskassan idag för att se så allting var grönt med våra scheman och att det gick göra såhär utan att göra bort sig. Först ringer vi en gång och det var ca 264 sist före oss i kön. När vi kom fram kläcker kläcker kärringen att för Jonas del går det bra men jag måste jobba minst 5/dagar i veckan för att behålla min SGI och sen bryts det. Vi får stå i kö ännu en gång och väl framme fick vi prata med en annan tant. Jag var helt uppgiven, vadå behöva jobba minst 5dagar i veckan för att behålla sitt SGI? Folk vill ju kanske jobba lite mindre för att kunna vara hemma med sina barn lite mer. Det var alltså inte okej då? Jodå, efter många om och men kom vi fram till att jag får behålla min SGI tills dess att vi får nästa barn (om vi får barn inom en viss tid) grejen är att skulle jag eller Olle bli sjuka så får jag mindre pengar. Det kan jag ju leva med. Nu är jag nöjd och vi har klirrat ett schema inför våren. Känns jättesönt om än vemodigt att börja jobba en dag som ni vet..
 
Jonas har varit fantastisk ikväll. Han hjälper alltid till, det är inte snack om det men Idag har han tagit hand om Olle lite extra. Jag har verkligen haft lite egentid. Jag har så fruktansvärt ont i ryggen så jag är glad katt jag slipper bära hela tiden. lilleman har varit superpappig idag och sen Jonas kom hem från jobbet så har inte Olle velat komma till mig frivilligt än gång. Värmer nog i pappahjärtat. 
 
Vi har en ny idé den här veckan. Vi skall försöka ända på matsedeln lite. Istället för att äta det gamla vanliga så skall vi hitta på något annorlunda under en veckas tid. Egentligen vanlig husmanskost men saker vi inte äter jämt och ständigt. Vi vill äta lite kåldolmar, goda soppor, stekar och annat kul. Roligare än korvstroganoff, Alaska polloc och stekt kyckling. Vi måste verkligen äta mer ur frysen.. Älgfärsen går alltid åt men allt annat så som rostbiff, innanlår och sånt ligger alltid kvar. Det är för synd! Förvisso har vi malt nästan allt iår men lite finns alltid att hämta.  
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0