Fantastisk helg

I fredags lämnade jag och Jonas lille Olle hemma i Gränna hos mina föräldrar. Det var dags för första gången att låta lilleman sova borta så att jag och J kunde unna oss lite kvalitetstid. Jag hade så svårt att lämna lilleman och han fick bra mycket fler pussar, kramar och hejdå än vad han tyckte var okej. Vi styrde kosan till Katrineholm och min kära vän John Olsson. Eller inte riktigt Katrineholm utan långt ut i skogen åkte vi. Ett glatt återseende då vi inte hinner träffas så mycket längre tyvärr. Som alltid hos John är det fullt hus, full rulle och fulla människor. Nejdå, det sista var kanske att ta i... Vi hade en trevlig kväll med god mat och massor av prat. Rökt vildsvinsbog, kronhjort & potatisgratäng samt glass & bär. Jag skulle försöka mig på det där med alkohol när jag ändå hade chansen och jag tyckte att jag försökte men orkade knappt med 3 stycken 33cl:are. Som vanligt trillade det in folk från höger och vänster och det blev rätt sent innan vi kom i säng. Klockan var iallfall runt 02.00 och innan jag kom till ro han nog klockan bli närmare 03.30 men så är det ibland. Vi stapplade upp runt 06.30 för att jaga. Såklart! varför skulle vi åka iväg, ro om förhållandet och sova ut lite när man faktiskt kan göra roligare saker? 
 
Dagen bjöd på klockrent väder. Kankse inte klockrent jaktväder men ack så vackert det var ute. Vi hade alla de möjligheter att få skjuta lite annat än här hemma. I princip alla de djurarter var lovliga, förvisso med restriktioner men vi hade iallafall chansen. Det är klart.. jämför man faunan där med här hemma så finns det lite mer att välja på där upp än här hemma så att säga. 
 
I första passet hade jag nästan direkt en råbock på mig men den fick springa vidare. Vuxet va? Strax därpå kom en älg och smög men den var lååångt bort och jag kunde inte se mer än att det var en älg så den fick oxå löpa fritt. Eller, löpa och löpa den smög sig fram och hade det inte varit för hur jag hörde den komma så hade jag aldrig sett den. Den visst att det var något på gång. I andra såten gick jag med Lycka. Det tog 2 minuter och sen drog hon som en avlöning och där stod jag utan hund..... Som vanligt! Hon hittade på något nästan direkt och istället för att stånda djuret drog hon. Det var en av passkyttarna som hade lite koll på henne och helt plötsligt kommer det fram en dov och sen kom det helt plötsligt en älg. Jag hoppas innerligt att det var älgen hon drog på iallafall. Hon släppte och var på väg tillbaka och på vägen hittade hon givetvis en annan hundförare så hon hängde på honom istället. Jag fick gå och självständighets-jaga istället. Kul!
Iallafall hon skällde en stund och pang sa det. Vet ni vad som låg i backen? en kronkalv. Enough said!
I tredje såten satt jag igen och jag hade det så sjukt spännande. Jag hade toppuls nästintill hela tiden och jädrar vad det gick hos mig. Första hundarna tog upp en älg men det gick ur marken. På med nya hundar och dem körde oxå. Till mig kom det dock bara ut ett rådjur och det var oxå en bock så han fick gå den med. Typiskt men vad är väl jakten om det alltid går vägen. 
 
Resultatet för dagen blev iallafall 2dov (1 helskovel, en stånghjort), 2 rådjur samt en kronkalv.
En bra dag helt enkelt. Inga grisar inom synhåll vilket var annorlunda men så är det.
 
Vi hade iallafall en superrolig och trevlig helg med massor av glada skratt och ännu en bra jakt. Som vanligt får man väl säga.Det är så sjuuuuuukt kul att få komma och hälsa på. Det är allid full rulle i den där bygden och med John i spetsen kan man inte annat än att ha det super. Tack!
 
Vi åkte hem igårkväll och kom hem rätt sent. Olle blev så glad när vi hämtade honom så det var skönt. Han sken upp som en sol och kom fram direkt. Han hade inte gnällt en sekund hemma hos m&p och det är skönt att veta att han blir så väl omhändertagen. 
 
Jag älskar mitt liv
 
 


Kommentarer
MIA Gustavsson

Alltid lika härligt att läsa och följa din blogg:):)Kramkram

2013-01-06 @ 20:59:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0