Varg - het debatt!

Egentligen skall jag inte blogga om det här med varg. Sen debatten blommade upp för flera år sedan så har jag valt att inte lägga mig i diskussionen eller ens fördjupa mina kunskaper. Människor står där dem står i frågan och det är omöjligt att ändra om folk. Dessutom har man ju rätt att tycka som man själv vill.
 
Jag är mot vargen. Varför då kan man fråga? Jo, men det finns många anledningar till att jag hyser agg mot den varelsen. När vargen började etablera sig så brydde jag mig inte allt för mycket men nu, ju närmare mig det kommer så bryr jag ju mig. Rätt dåligt egentligen, jag visste ju att den skulle sprida sig i hela landet och borde ha brytt mig tidigare. Det drabbar ju faktiskt andra människor än bara mig. Människor Och djur som jag bryr mig om.
 
Egentligen vill jag inte skriva så mycket för att jag vet inte ens var jag skall börja. Den stora frågan tycker jag är hur vi människor hjälper vargen att etablera sig, för vilka pengar och varför och för vems skull vi gör det. Man kan vända den här frågan utochin, uppochned och bakochfram hur mycket som helst. Här i min offentliga blogg väljer jag att inte diskutera frågan utan mer nämna om den och. Varför jag tycker som jag gör kan jag dra en annan gång men hur tänker ni andra?


Kommentarer
Malin

Det kan diskuteras i oändlighet. Jag tycker som du att det finns många anledningar till att vara mot vargen. Man ska inte behöva vara rädd för att släppa sina hundar vid jakt eller släppa sina boskap på bete etc. Många slutar ju att jaga med hund och då rubbas ju balansen bland viltet också. Vi behöver ju jaga för att få bort en viss mängd vilt och kan vi inte det så blir ju allting fel.

Men det är som du säger. Alla har sin åsikt och det har man rätt till. Svår fråga som nog aldrig kommer leda till något vettigt.

// Malin

2013-02-02 @ 13:29:08
Pertan

Det är ju inte så många som har en offentlig åsikt på någon sida av detta rovdjur, skulle vi jämföra den med lillebror räven ja då har ingen en enda åsikt om att man sköt den för att den tog höns.

2013-02-02 @ 19:10:47
URL: http://www.pertan.nu/?ibe=62391#comments


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0