En dag i Gränna

Idag har pappa Jonas jobbat och jag och Olle har varit i Gränna hos mina föräldrar.
Jag tänkte att mormor och morfar kanske ville vara lite barnvakt åt Olle så kunde vi systrar åka till hästen och tolka lite. Ja, alltså åka skidor efter hästen helt enkelt. Jomen tjena, i vilken snö då? Det låg bara lite snövallar kvar längs med vägkanterna. Annat än här hemma för här ser man inte ett uns av gräs.
 
Hemma hade lillasyster M gjort smörgåstårta igår. Blev så sugen så jag var tvungen att göra en hos m&p för att kunna ta med mig hem till kvällsmat. Den var lika god som vanligt och vi blev precis lika mätta som vanligt. Sådär äckligt mätta så man inte ens kan röra sig efteråt. Hemskt!
 
Imorgon är det dags att fira in det nya året. Jag dissar min fantastiska efterätt och gör det smidigt för mig istället. Det blir en gräddfil och färskostpannacotta med hallon och bondkex. Lite annat än den där avancerade chokladmousse med tolv delmoment och inte mindre än 45 ingredienser. Det får bli en annan dag när vi har tid för misslyckanden Helt enkelt.
 
Jag måste berätta om gårdagens mest hemska händelse. När någonting som inte får hända - faktiskt hände.
Hunden i det här hushållet har som ni vet epilepsi och hon äter rätt friskt med medicin för det. Klockan drog iväg och jag ropade till Jonas ifrån gästrummet att han skulle ge hunden sin medicin. Han tog fram den, la den långt in på bänken och kom väl på någonting annat att göra. En stund senare när jag frågar om hunden fick sin medicin så kom han ju på sig att nej, det hade han ju glömt bort. Problemet var bara att den låg inte kvar på bänken men han hittade en bit på golvet. Nästa problem var att han hittade en fjärdedel och han hade lagt fram en hel och en fjärdedels tablett. Alltså var den hela borta. Vi letade i panik men utan att hitta tabletten. Jag fick fullständig panik, skakade i hela kroppen och fick fram massor av olika scenarion i mitt huvud. Olle leker ju lite var stans och jag kollar ju inte på honom precis varje sekund. Det kunde alltså vara han som fått ner tabletten. Helt osannolikt men vem annars? Hunden var uppe och hon tar ju inte tabletter frivilligt.. Vi utgick från det värsta och antog att han hade svalt en tablett. Jag kommer så väl ihåg när hunden började medicineras.. Hon blev jättekonstig och sprang runt och betedde sig som ett riktigt fyllo. Samma syn fick jag för Olle. Det är en medicin som oxå människor kan ta så jag hade ju inget att jämföra med. Vi fick ringa till giftcentralen och herregud vilken lättnad när dem sa att det inte var så jättefarligt. Om han hade ätit en och en halv tablett så hade han fått ta kolblandning och hade han ätit Mer än två så ja, vet jag inte vad dem hade behövt. Kände mig lite lättad om än som ett skakigt Asplöv.
Biverkningen kunde bli att han blev lite trött ett pra timmar senare. Lyckligtvis märkte vi inte av något annorlunda men vi vet fortfarande inte om han har ätit en tablett eller ej. Vi har egentligen en regel här hemma som är att Man först tar fram hundens leverpastej, tar medicinen och petar i den och ger den på en gång och ser till så hon sväljer men igår blev det bara inte av. Jag skyller inte på Jonas för att det är mänskligt att fela. Och jag kunde ha haft bättre koll. Men usch, tur att det gick så bra som det gjorde .
 
Vi är jättedukiga på att hålla våra mediciner inlåsta och utan räckhåll för barn men igår blev det bara så fel så snälla ni, kolla över era medeciner och allt vad ni nu har. Ha dem utan räckhåll för dem små! 
 
Med det önskar jag er ett fantastiskt gott nytt år! 


Kommentarer
Pertan

Gott Nytt År Michaela hälsa familjen!


Svar: Tack detsamma Pertan! Kram
Michaela

2012-12-30 @ 22:10:26
URL: http://pertan.nu
Sarah

Vilken tur att det gick bra med lilleman! Gott nytt år till er!

2012-12-30 @ 23:49:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0