Regn, men en oförglömlig sommar..



Idag på morgonen så vaknade jag av att det spöregnade utanför. För de som följer min blogg vet ni att det är mer regel än undantag att det regnar här. Fyra stycken regnfria dagar på sex veckor, det är lite tråkigt. Under de fyra dagar som vi inte har haft regn så har det blåst eller varit mulet. Trots allt regn så har vi faktiskt haft några soltimmar. Jag kollar just nu ut genom fönstret och mina ögon fastnar på termometern. Det är fem grader ute. Också mer regel än undantag..

Jag har bara få dagar kvar på Wolf Lake Wilderness lodge. Vart tog tiden vägen egentligen? Vattnet har aldrig varit så högt som det är i år och det har verkligen varit kallt. I år har vi sett två stycken caribou. De första på tio år. Det måste tyda på att det är mycket kallare än vad det brukar vara. Vanligtvis så går cariboun upp i bergen när det börjar bli varmare men uppenbarligen så har de stannat kvar här nere. Kanske är det bara en slump att vi har lyckats se två stycken, jag vet inte.

Fisket har verkligen varit slött. Pike bay som är ett säkert kort för gäddfiske har inte funkat alls. Tre stycken gäddor på hela sommaren. May lake som är en liten sjö, belägen uppe, bland bergen som brukar bjuda på stora gäddor, red finned trout och harr har inte heller fungerat som det brukar. I wolf lake har lake trouten lyst med sin frånvaro. Gästerna har fått fisk men inte i mängder som vi är vana vid. Inte heller någon stor fisk har vi lyckats kroka det här året. Harren har inte kommit igång försen de senaste veckorna i Wolf river. Vi har även sett en del harr ute i sjön. Något som aldrig har hänt innan. Uppenbarligen så har vädret spelat in en stor del den här sommaren. Vi har haft många omgångar med gäster som alla har lämnat Wolfeé nöjda. Men det hade självklart varit roligare om vi hade fått visa våra gäster vad vi vanligtvis har att erbjuda här. Men så är det, vädret är det enda vi inte kan göra någonting åt.

Jag har fiskat på och trots att det har varit trögt så har jag fått lite fisk. Självklart har jag tillbringat mest tid i "the river" och flugfiskat efter harr. Så otroligt roligt. Jag har utvecklat mina kunskaper inom flugfiske något enormt och för att vara självlärd så kan jag förklara mig själv duktig nu. Fulllärd blir man aldrig men jag har kommit en liten bit på vägen..
Min uppgift har varit att ge gästerna en oförglömlig tid och jag tror att jag har lyckats ganska bra. Gästerna har lämnat lodgen med ett leende på läpparna och varit mycket nöjda....
En del har kommit hit med stor kunskap om fiske medans andra har varit här för att lära sig och få kunskap om nya metoder. Flugfiske har varit den stora utmaningen för många och efter mycket träning, några fula ord och regn så har det gått bra och gästerna har åkt härifrån med ytterligare upplevelser i bagaget.

Jag kommer att lämna lodgen med saknad men självklart så är hemma alltid bäst. Nu längtar jag faktiskt hem till mina nära och kära. Än har jag några dagar kvar här och jag kommer att fiska på. Jag ger inte upp hoppet, jag ska fånga storfisken. Jag och Katie har varit ute och trollat i några timmar idag. Hade faktiskt, tro det eller ej men två stycken napp. Men det var också det enda. Mer än bara napp blev det inte. Jag kan alltså inte säga att jag landade någon fisk i båten. Synd, men så är det ibland. Jag får ta nya tag och ladda upp inför kvällens fiskeförsök istället.




Kommentarer
Eva o Mats

Du är välkommen hem, vi börjar sakna dig.

Här regnar det inte varje dag i alla fall, bara varannan!

Kram

2008-07-16 @ 17:06:03
Michaela Fridell

Eva o Mats - Haha, ja det är ju bra att ni har lite uppehåll mellan regnskurarna iallafall. Jag hoppas att jag inte tar med mig det dåliga vädret hem. Kram

2008-07-16 @ 19:00:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0