Dawson city

Igårkväll låg sjön spegelblank och solen stod lågt när vi bestämde oss för att åka ut och fiska.
Jag och Katie bestämde oss för att vi skulle åka till Pike bay. Om vi inte skulle få någon fisk så är iallafall pike bay ett säkert kort för att få se på älg. Att åka med båt dit tar ca 25 minuter men vi hade ingen brådska. Det är alltid ljust här och det enda som hindrar mig från att vara ute och fiska hela natten lång är att jag måste upp tidigt morgonen efter. Vi var självklart uppspelta över föregående dag när vi hade fått se en varg och en caribou. Vi tog båten, krossade sjön över till platsen där händelsen hade utspelat sig. I våran iver trodde vi någonstand djupt inne att vi kanske skulle få se en skymt av djuret även denna dag. Till våran besvikelse var den självklart inte kvar och vi gasade vidare mot våran fiskepunkt. Vi följde strandkanten och plötsligt såg vi någonting ute i vattnet. Det var cariboun som låg där, han var illa tilltygad och hade verkligen fått bita i gräset eller ja, vattnet snarare. Jag ska inte gå in med detaljerat på hur han såg ut men det är ju faktiskt så det fungerar.
På vägen hann vi också se fem stycken älgar. En ko med två kalvar, en kviga och en stor tjur. Efter någon timme utan direkt fiskelycka så gav vi upp.... som vanligt. Åkte hemmåt och avslutade kvällen med ett varmt och skönt bad i hottuben.

Imorgon eftermiddag börjar min semester och det ska bli så skönt. När möjligheterna ges så får man verkligen passa på att ta dem. Imorgon kommer jag, Max och Katie flyga ut ifrån lodgen. Vi har hittat ett resemål och det kommer att bära av till Dawson city. Dawson city är en liten stad med omkring 2000 invånare. Staden är väldigt känd för sitt guld och sina diamanter. Det åker ca 60.000 besökare dit varje år och det sägs vara en mycket intressant stad. Dawson city ligger 70 mil ihärifrån på gränsen till Alaska. Fortstätter man ytterligare 70 mil så kommer man till Inuvik ( Stor diamantgruva även känd från serien Ice road Truckers). Vi kommer att flyga till Teslin Lake och ta Wes bil därifrån. Jag ska köra, undra hur det går i ett främmande land med konstiga vägskyltar. Bra förmodligen. Vi kommer att påbörja våran resa men stanna en natt i Whitehorse (Två timmar från Teslin). På lördag morgon kommer vi att fortsätta våran resa och vi räknar med att vara framme vid lunch-tid. Vi hoppas på att få se lite nya, spännande saker. På söndag kommer vi att åka via Alaska hem och det är nog det som jag ser fram mot allra mest. Jag lovar er alla att jag kommer att ta många bilder som jag kan lägga upp på bloggen sen. På söndagkväll kommer vi att vara tillbaka på lodgen och jag har två dagar över till att fiska. Helt perfekt.

Datorn kommer att stanna hemma under tiden jag är borta men jag lovar att jag kommer att skriva om min tripp såfort jag får möjlighet igen. Ha det så bra så länge....




Kommentarer
Faster Lotta

Hej Michaela

Hoppas att ni får en underbar resa och att du sen får lite fisk när ni kommer tillbaka det verkar som om det nappar dåligt:) HA det gott

Kramisar

2008-07-04 @ 08:28:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt äventyr

Andra utmaningar - Nya äventyr

RSS 2.0